vrijdag 27 april 2018

Koningsdag

Ik denk dat voor elke koopjesjager of koopjesjaagster Koningsdag één van de favoriete dagen van het jaar is. Er zijn denk ik weinig momenten waarop er meer potentiële megakoopjes bij elkaar verzameld liggen dan op deze dag.
Dan heb ik het natuurlijk in het bijzonder over de Vrijmarkt. Al merk ik dat ook webshops proberen in te spelen op deze dag met speciale aanbiedingen en kortingen. Echter die halen het natuurlijk nooit bij de prijsjes op de Vrijmarkt.

Wij gaan al jarenlang naar dezelfde Vrijmarkt. Niet in mijn eigen stad maar in een in de omgeving gelegen dorp. De Vrijmarkt daar is ontzettend groot, en hoewel er ook wel handelaren te vinden zijn is er ook een heel groot deel particulieren. Doordat de markt niet alleen voor kinderen bedoelt is, zoals je op sommige plekken wel ziet, is er eigenlijk voor iedereen wel wat te vinden.

Meestal bedenk ik in aanloop naar Koningsdag wel een aantal dingen die ik graag zou willen scoren op de Vrijmarkt. Dit jaar was er echter niet zoveel wat ik 'nodig' had. Gelukkig had Zus wel wat dingen bedacht, want rondlopen met een doel is altijd net even wat leuker voor mijn gevoel.

De Vrijmarkt begint hier om 10.00 uur. Tenminste dat is het officiële verhaal. We waren er stipt om tien uur en toen kwamen er al de nodige mensen teruglopen met hun nieuwe aanwinsten. Wil je echt de allereerste keuze zou je dus nog vroeger moeten gaan, maar wij vinden het wel prima zo.

Kocht ik dan niks? Natuurlijk wel! Het is denk ik bijna onmogelijk om zo'n grote markt over te lopen en met helemaal niks thuis te komen.

Mijn 'duurste' (tussen aanhalingstekens want eigenlijk spotgoedkoop) aankoop was huisgemaakte fudge. Ik liet mij verleiden om te proeven en jawel hoor, even later kon ik niet meer kiezen en was ik voor € 3,- eigenaar van 7 behoorlijk grote blokjes fudge in 4 verschillende smaken. Vergeleken met wat fudge normaal kost wanneer je het op een evenement zou kopen echt een koopje. Het was voor de verkoopster dan ook niet echt handel maar een uit de hand gelopen hobby. Heel leuk!

Het één na hoogste bedrag wat ik uitgaf was € 2,50. Maar dat was dan ook wel een geweldig koopje. Ik heb altijd naadloze sokken, en bij voorkeur die van de AH, maar ik verslijt ze makkelijk en vind sokken dan best een prijzige hobby. Op de markt trof ik bij een handelaar twee gloednieuwe bundels van mijn favoriete sokken samen verpakt in plastic voor maar € 2,50. Dat zijn bij elkaar 10 paar sokken en dus 25 cent per paar. Ik ben helemaal blij met deze aankoop!



10 paar sokken voor € 2,50. Koopje toch?


Verder kocht ik nog een paar dingen voor typische Vrijmarkt prijsjes, een knuffelbeest voor mijn eigen hond voor € 0,20 en ook één voor de hond van Zus voor eveneens € 0,20. Beide hondjes waren blij en tevreden met deze diepte-investering ;) 

Ik kocht ook nog een bordspel voor maar € 0,50.

Na de grote markt pakken we vaak nog even een kleinere markt in een wijk van onze eigen stad. Deze is een stuk kleiner, maar het type verkopers is ook anders waardoor je toch weer ander soort dingen tegenkomt. Deze markt stopt er altijd vroeg mee, en wie kent het niet? "GRATIISSSSSS, ALLESSS GRATISSSS" klonk het vanuit diverse hoeken. En zo gingen we ook ieder nog met een paar boeken voor nop naar huis.

Al met al vond ik het weer een geslaagde dag, niet veel uitgegeven dit keer, maar wel een leuke dag gehad en blij met mijn aankopen. Weinig hoeven onderhandelen. Wanneer mijn idee van wat ik ergens aan uit wil geven en de vraagprijs te ver uit elkaar liggen dan begin ik daar al niet eens aan, maar ook als het wel haalbaar lijkt heb ik vaak wel een vrij harde grens in mijn hoofd. Ik heb vandaag dan ook een tas laten liggen waarvan de verkoper en ik nét niet bij elkaar konden komen. Jammer maar helaas, en achteraf ook geen spijt dus zo heel erg graag wilde ik hem dan blijkbaar ook weer niet, dus dat is dan bij deze mijn beste Niet-Aankoop.


Zijn jullie naar de Vrijmarkt geweest? Wat was jouw Beste Aankoop én wat was je beste Niet-Aankoop? 


4 opmerkingen:

  1. Wat heb je leuke dingen gescoord, ik had geen spullen wat ik net niet kocht.. als ik denk dat iemand te veel gaat vragen dan informeer ik er niet eens meer naar.
    Jammer dat het maar 1x per jaar is he ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha zeker jammer dat het maar één keer per jaar is, had van mij best een keer of vier per jaar gemogen. Tweedehands winkels lijken er dan wel wat op, maar het is toch anders.
      Ik heb soms ook de neiging om het niet eens te vragen, maar aan de andere kant, vragen staat vrij en soms valt het me 100% mee wat iemand ergens voor wil hebben. Wij zijn dat handelen en afdingen ook niet echt gewend he, dat maakt het ook wel lastiger denk ik.

      Verwijderen
  2. Omdat ik zelf op de vrijmarkt stond heb ik niets gekocht.
    Maar voor jouw sokkenkoopje zou ik zeker ook gevallen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij kochten er ooit een traktor voor de kinderen waar ze op konden zitten. Dat was echt de beste aankoop ooit!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen