donderdag 31 mei 2018

Koopjesjaagster op de Libelle Zomerweek

Vorige week vond er in Almere weer de jaarlijkse Libelle Zomerweek plaats. Een soort huishoudbeurs maar dan wat kleiner en buiten. Volgens sommigen waarschijnlijk ook iets hipper, maar ik moet zeggen dat hoewel er zeker verschillen zijn, ik veel van de standhouders op beide beurzen tegenkom.

Dergelijke beurzen vind je waarschijnlijk fantastisch of verschrikkelijk, een tussenweg lijkt er niet te zijn. Voor de één hét jaarlijkse uitje, voor de ander een ware nachtmerrie. Het moge duidelijk zijn dat ik tot de groep met liefhebbers behoor. Alleen één ding vind ik altijd maar raar met dat soort evenementen en dat is het feit dat je een (vaak best pittige) entreeprijs moet betalen om je geld uit te mogen geven bij de talloze standhouders. Er zijn natuurlijk ook workshops en optredens, maar persoonlijk maak ik daar weinig tot geen gebruik van en het idee om te moeten betalen om mijn geld ergens uit te mogen gaan geven staat me tegen.

Daarom hebben mijn partner in crime (hierna te noemen Zus) en ik al een aantal jaren de strategie dat wij proberen om niet voor kaarten voor dergelijke evenementen te betalen. Ik moet zeggen dat lukt tot nu toe heel aardig. Hoewel het soms best spannend bleef tot een vrij laat moment. Een beetje stressbestendigheid en een rotsvast vertrouwen in een goede afloop zijn dan zeker welkom. In de meeste gevallen komen we aan kaarten door deze te winnen. Een groot deel van de honderden standhouders organiseert op Social Media winacties waarbij je toegangskaarten kunt winnen. Wanneer je op tijd begint en zelf actief op zoek gaat naar dergelijke acties is het tot nu toe eigenlijk altijd haalbaar gebleken om op deze manier aan gratis toegangskaarten te komen. 


Gelukkig was ook dit jaar onze missie weer geslaagd en togen wij gewapend met trolley (oeh de horror voor sommigen) en onze gewonnen toegangskaarten naar Almere.

Ik moet eerlijk zeggen dat wij het vorig jaar een beetje tegen vonden vallen en daarom nog getwijfeld hadden of we dit jaar wel weer zouden gaan. Gelukkig hebben we ons dit keer weer goed vermaakt én zoals een Koopjesjaagster betaamd veel gratis spullen mee naar huis weten te nemen.

Scoupy stond er met de Scoupy Supermarkt, 5 producten naar keuze voor 5 euro en deze kreeg je volledig vergoed. Je mocht deze actie ook meerdere keren per persoon indienen. Ik kan vooral zeggen dat ik erg blij was die door sommigen verfoeide trolley bij mij te hebben.

Page stond net als vorig jaar weer pakken vochtig wc papier uit te delen, en daarnaast verzamelden we vooral veel kleinere gratis dingen. Een handcrème hier, een pen daar, een leuke stoffen tas, een speldje van de Alzheimer stichting, gratis kladblokjes ("Neem er maar 2 hoor!"), een tof paars nagellakje, een minizakje snoepjes en ondertussen her en der de volop aanwezige winacties invullen want je weet maar nooit. 


Ook bol.com was vertegenwoordigd in de vorm van een enthousiast team wat een soort Hawaï-slingers stond uit te delen in het bekende wit blauw van bol.com. Aan de slinger hing een promotie voor het Kobo Plus abonnement wat je bij bol kunt afsluiten. Dat is een soort bibliotheek voor E boeken, maar met een ander assortiment dan de landelijke E-bieb en maandelijks opzegbaar. Handig voor mensen die bijvoorbeeld alleen tijdens de zomervakantie veel lezen. De flyer gaf recht op 2 maanden gratis gebruik van Kobo Plus. Nou wil het toeval dat ik kort geleden lid ben geworden van Kobo Plus en toen (net als iedereen die het wil proberen) één maand gratis heb gekregen. Als je dan nu een actie tegenkomt van twee maanden gratis voelt dat toch wat zuur. Ik had echter te vroeg gemopperd! Bol bleek, zoals eigenlijk altijd mijn ervaring is, ook goed voor hun bestaande klanten. De eerste gratis maand had ik natuurlijk al gehad, maar als ik de unieke actiecode in zou voeren in mijn account kreeg ook ik gewoon een extra maand gratis. Hoe dat moest stond zelfs netjes op de flyer uitgelegd. Topservice weer! En voor mij toch een lekkere besparing van 10 euro ;)

Ik doe voor dit soort evenementen trouwens altijd wat speurwerk vooraf. De ervaring leert namelijk dat er regelmatig acties voor gratis dingen of extra kortingen zijn die niet ter plaatse vermeld worden. Ze worden vooraf bekend gemaakt via Social Media kanalen en zijn vaak bedoeld voor de trouwe volgers van het betreffende bedrijf. Soms moet je iets laten zien bij de stand, een codewoord gebruiken of verzin maar wat leuks. Ook nu had ik wat onderzoek gedaan waardoor ik wist welke dingen we in ieder geval niet wilden missen. Eén daarvan heeft naar mijn idee een groot deel van de bezoekers afgelopen weekeind wél gemist. Johnny Doodle (lekkere, maar niet heel goedkope chocolade) had op social media laten weten dat je een selfie bij hun kraam moest maken en op je Facebook of Instagram moest plaatsen. Je zou op vertoon hiervan een gratis reep chocolade krijgen van ze. Ter plaatse was er van de actie inderdaad geen spoor te bekennen, maar bij navraag bleek deze wél bekend. En terwijl iedereen in de rij stond om deze chocolade te kopen, maakten en plaatsen wij onze selfies, lieten deze zien en mochten een heerlijke reep uitkiezen en zo meenemen. Jummie!

Heb ik dan helemaal geen geld uitgegeven op de beurs? Ja, toch wel, maar niet eens zo veel. Ik kocht o.a. een simpele handtas voor maar € 2,50 en ook kocht ik twee verstuivers van een parfum waar ik al even mijn zinnen op had gezet maar waarvan ik zelfs de kleinste verpakking nogal prijzig vond. De kraam had één vaste prijs voor alle parfums; een verstuiver met parfum naar keuze (7,5 ml) voor maar € 5,-. Omgerekend bleek dat helemaal geen gekke prijs, en belangrijker, ik kon nu voor maar een klein bedrag in het bezit komen van deze heerlijke geur in plaats van meteen een grotere maar ook kostbare verpakking aan te moeten schaffen. Verder genoot ik op deze warme dag van een ijskoude Canei, gooide ik een bijdrage in de collectebus van de Brandwonden Stichting en kocht ik last minute nog wat bakjes bij Mepal waar ik dankzij het feit dat ze er graag vanaf wilden en een beetje lef om het te vragen een nog mooier prijsje voor heb weten te krijgen.

Al met al een geslaagde dag, zonder al te hoge kosten. Ik zie dat het wel een lange blogpost is geworden, waarvoor excuses, ik zal maar zeggen dat het ook best een lange dag was en ik in mijn enthousiasme jullie geen stukje wilde onthouden natuurlijk ;) 



Enkele van de verzamelde gratis spullen.

Gaan jullie graag naar dit soort evenementen? En wat is jullie gevoel bij moeten betalen om ergens te mogen shoppen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten