zondag 29 oktober 2017

Huismerk alternatief: Tijgernootjes

Wie op de centen let zal zeker gewend zijn om te kijken naar alternatieven voor A-merk producten. Tegenwoordig is er voor bijna elk A-merk product wel een huismerk variant te vinden. Het is dan interessant om te kijken hoe de prijs van het huismerk ligt ten opzichte van die van het A-merk. Wel wakker blijven hoor, want hoewel huismerken váák goedkoper zijn, is dit niet altijd het geval. Kijken en vergelijken dus.

Afijn, ondanks dat ik dus zeker altijd naar huismerken kijk, heb je soms van die producten die zo uniek lijken te zijn dat je er niet direct aan denkt dat er ook een huismerkvariant van zou kunnen bestaan. Voor mij waren dat de groene verpakking Tijgernootjes van Duyvis.
Tot een paar weken geleden mijn oog ineens viel op de Jumbo Borrelnoten Bacon-Kaas. Wacht even, Bacon-Kaas.. kende ik die smaakcombinatie niet ergens van? En inderdaad, het bleek dezelfde smaakcombinatie te zijn als die in de groene zak met Tijgernootjes.

Een snelle blik op de prijskaartjes leerde me dat het huismerk in dit geval inderdaad voordeliger was. Nog een tikkie wantrouwig besloot ik een zak mee te nemen om te kijken 'of het iets was'.



Jumbo Bacon-Kaas Borrelnoten

Bij het openen van de zak viel mij op dat de geur op zijn minst erg dicht in de buurt van die van zijn A-merk collega kwam. Het uiterlijk van de nootjes bleek wel een belangrijk verschil te hebben, het kenmerkende vlekkenpatroon van de Tijgernootjes was hier nergens te bekennen. Dan de belangrijkste vraag: Hoe zit het met de smaak? Nou wat mij betreft zit dat wel prima. Ik had geen zak van Duyvis meer in huis, dus heb geen vergelijkend warenonderzoek kunnen doen. Echter, vergeleken met mijn herinnering komt de smaak behoorlijk met elkaar overeen. De echte fijnproever zal wellicht wel een nuance verschil kunnen proeven. Dat zal je toch echt zelf moeten uitproberen. Ik vind deze van de Jumbo in ieder geval ook erg lekker.

Scheelt het qua prijs veel? Ja, ik vind van wel. De Duyvis zak en de Jumbo zak bevatten beide 280gram. Voor de Duyvis variant betaal je € 1,69 terwijl de Jumbo variant slechts € 1,12 moet kosten. Een korting van ruim 33%. Daar lever je dan, wat mij betreft, alleen het vlekkenpatroon voor in.



Geen vlek te bekennen

Overigens kost de A-merk variant in de aanbieding meestal alsnog € 1,50 dus zelfs dán is de Jumbo variant nog steeds flink goedkoper. Wat mij betreft een blijvertje!



Kennen jullie nog juweeltjes van huismerkproducten die zeker het proberen waard zijn? Of een product waar juist nog géén huismerkalternatief voor is, maar wat je wel graag zou zien?

2 opmerkingen:

  1. De groene van Duyvis was ook mijn favoriet, tot ik bij de Aldi dezelfde tegenkwam...bacon-kaas van het merk Giraf. Ze smaken heeerlijk en kosten een stuk minder. Al weet ik niet meer de exacte prijs omdat ik ze niet heel vaak koop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een leuke tip! Ik kom niet zo heel vaak bij de Aldi, maar mocht ik er aan denken als ik er weer ben zal ik eens de prijs vergelijken met die van de Jumbo!

      Verwijderen