vrijdag 27 oktober 2017

Koopjesjaagster op de Markt

Weer een nieuwe blogstart
De laatste tijd maak ik weer veel mee in de hoedanigheid van Koopjesjaagster. Steeds vaker kriebelde het weer om een plek te hebben waar ik deze belevenissen kwijt kan. Maar jeetje, die blog daar had ik al jaren niets mee gedaan. Zou ik niet gewoon een nieuwe maken? Bestond die blog eigenlijk nog wel?

Even googlen leverde op dat mijn blog nog bestond, en ik voelde me er meteen weer thuis. Dus ga ik hier maar gewoon weer verder met bloggen.



Wilt u misschien...?
Waar ik vandaag graag over wilde vertellen was mijn avontuur op de markt. Je weet wel, waar je gulden een daalder waard is. Nou valt dat hier vaak vies tegen, dus ik kom er vrijwel nooit. Maar samen met zus wilde ik even naar de Primark en de markt is daar voor de deur dus daar wilden we dan ook wel even overheen. Zus kocht een paar dingen, maar ik had zelf niet direct iets nodig. We waren alweer omgekeerd om richting auto te gaan toen wij van een jongedame een muntje aangeboden kregen. Ze legde uit dat deze 1,50 korting gaf en bij elke kraam op de markt te besteden was. Enigszins achterdochtig informeerde ik vanaf welk aankoopbedrag dat zou zijn, maar er bleek geen minimum aankoopbedrag aan vast te zitten. Nou graag dan!

Een beetje stout
We besloten dan nog maar wat verder de markt over te lopen om te kijken waar we deze aan uit zouden geven. Op een gegeven moment zie ik het meisje weer lopen en zie hoe een aantal mensen die zij aanspreekt de muntjes weigeren. Jeetje, wat zonde, mensen laten dus echt gewoon gratis geld liggen! Niet lang daarna kwamen we een andere dame tegen dan de eerste die óók deze muntjes stond uit te delen. En ja, toen werd Koopjesjaagster, met de weigerende mensen nog in haar hoofd, een beetje stout. We namen opnieuw voor ons allebei een muntje aan. Dat was ongetwijfeld niet helemáál de bedoeling, maar de vraag was "Wilt u misschien een muntje voor 1,50 korting?" en niet "Heeft u al een muntje gehad voor 1,50 korting?" welke ze wellicht beter hadden kunnen stellen als ze geen dubbele muntjes wilden uitdelen. Nou ja, ik had ook niet het idee dat het deze dames echt veel uitmaakte en een leuke promotiestunt voor de markt was het zo zeker!

Waar we het aan uitgaven
Zus  kocht met haar ene muntje plus één euro bijbetaling vier eenvoudige broden. Wow, brood voor 25 cent per brood dus uiteindelijk. Met het andere muntje kocht ze zonder bijbetalen 2 kleine focaccia broodjes.
Na lang twijfelen (gek genoeg heb ik met gratis geld uitgeven altijd veel meer twijfels over de juiste bestemming dan bij gewoon geld) besloot ik bij een uiterst vriendelijke groenteboer te vragen of ik de aanbieding van twee bakken aardbeien voor 2,99 ook met mijn 2 muntjes mocht betalen. En dat was geen enkel probleem. Nu dus voor nop twee bakken aardbeien en ze ruiken erg lekker dus hoop dat ze ook zo smaken. Verder kocht ik niets, dus het uitstapje was zeer low budget. Ter info: Zuslief is (helaas) in het bezit van een gehandicaptenparkeerkaart waarmee je in onze gemeente gratis parkeert. Van het enorm dure parkeergeld wat mij er normaal van weerhoudt om naar de markt te gaan was dit keer dus ook geen sprake.  



Herkennen jullie het dat je 'gratis geld' (kadobonnen, volle spaarkaarten, dit soort muntjes etc.) zorgvuldiger uitgeeft dan 'gewoon geld' of is het bij jullie juist andersom of geef je in beide gevallen op dezelfde manier geld uit?

7 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Leuk! Ik heb je zojuist aan mijn bloglijst toegevoegd!

      Verwijderen
    2. Heb jou ook toegevoegd en morgen sta je in een nieuwe blog bericht over blogs die ik volg. Krijg je nog wat meer bezoekers en dan blijft het denk ik ook leuk als je blijft bloggen.

      Verwijderen
    3. Oh dat vind ik nou eens superleuk zeg! Ben ook alweer volop aan het rondzoeken wie er momenteel (nog) actief zijn als blogger binnen dit thema. Mijn lijst van een paar jaar geleden bleek bepaald niet actueel meer te zijn!

      Verwijderen
  2. En wat leuk dat je gratis muntjes kreeg. Nog nooit van gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke actie een muntje krijgen.

    Kom via ZuinigeMan vandaag voor het eerste op je blog.

    Ik heb de neiging om geld wat ik nog krijg: bv omdat ik kaartjes voor een theatervoorstelling heb gekocht en dat van vriendin op die dag pas terugkrijg alvast 2-3x uit te geven, met de gedachte oh ik heb nog geld tegoed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Lot,
      Welkom, wat leuk dat je een kijkje bij mijn blog komt nemen! Over dingen zoals die jij nu noemt heb ik een boekje gelezen: Psychologeld. Ik vond het echt erg interessant en verhelderend. Ook over dingen als: waarom we waarschijnlijk wél een kwartier willen omfietsen als iets van 15 euro elders voor 10 euro te koop is, maar datzelfde niet overwegen wanneer iets van 150 euro elders voor 145 te koop is. Terwijl het toch dezelfde 5 euro scheelt. Ik vond het erg leuk om te lezen hoe onze 'interne boekhouder' werkt en het maakt je ook wel alert op dat soort (herkenbare) gedachtes als die jij hier noemt! Leuk dat je een reactie hebt achtergelaten en ik hoop je nog weer eens terug te zien hier!

      Verwijderen