zaterdag 15 september 2012

Bibliotheek

Nu ik bezig ben met bezuinigen en (be)sparen leek het me leuk om hier ook wat boeken over te lezen. En dat bleken er nogal wat te zijn. Nou heb ik nog wat tegoed staan bij Bol, maar het leek wat onlogisch om geld uit te geven aan het kopen van bespaarboeken.

Op weg naar de boodschappen kwam ik langs een bibliotheek en uit nieuwsgierigheid eens geïnformeerd wat een lidmaatschap me zou gaan kosten. Daar schrok ik toch wel een beetje van, want de prijs voor een jaar lidmaatschap kwam op ruim 50 euro. Toen besloten daar nog eens even goed over na te denken.

Volgens mijn zus zou mijn moeder misschien nog lid zijn van de bibliotheek. Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar helaas even informeren bij haar leverde op dat zij haar lidmaatschap per augustus beëindigd had. 

Toch nog maar eens kijken op de site van de bibliotheek en daar ontdekte ik een mogelijkheid die me eigenlijk wel aansprak. Het is bij onze bibliotheken (alle vestigingen in de stad waar ik woon werken samen als één geheel) mogelijk om een eenmalig proefabonnement af te sluiten voor € 10 euro. Je bent dan 3 maanden lid en kan dan net zoveel als ieder ander lid.

Aangezien ik vooral nú behoefte heb aan specifieke boeken, en geen idee heb of ik over een paar maanden de bibliotheek nog wel nodig heb leek dit me ideaal en heb ik dus een proefabonnement genomen. 
Eenmaal in de bibliotheek besefte ik toch wel weer hoe gek ik ben op boeken. Normaal koop ik ze in de kringloopwinkel, maar dan is het maar hopen dat er wat bij zit wat je aanspreekt. Nu liep ik door de zaal en voelde me net een kind in een snoepjeswinkel. Behalve de bespaarboeken bedacht ik steeds weer een ander onderwerpje waar ik ook wel over zou willen lezen en ja hoor, daar stonden dan ook weer boeken over. Uiteindelijk ben ik met 9 boeken weer richting huis gegaan en nog een heleboel boeken in gedachten voor de volgende keer. 

Nu hebben bibliotheekboeken één groot nadeel: ze moeten ook weer terug. En dat is dan weer net een zwak punt van mij, zorgen dat ze op tijd weer terug komen. Gelukkig heb ik nu 3 maanden de tijd om te zien of ik dat een beetje vol kan houden en dan kan ik daarna altijd nog beslissen of het het waard is om een jaar lidmaatschap te nemen. Voorlopig ga ik even genieten van de stapel boeken die hier nu ligt!


Welke boeken op bespaargebied mag ik zeker niet missen tijdens mijn tijdelijke lidmaatschap?

4 opmerkingen:

  1. Ik doe dat alweer een jaartje of 2: is "shop" online in de boekenwinkel ... oftewel ik reserveer alles online bij de bieb en krijg een mailtje zodra 'mijn bestelling' binnen is (halen ze ook vaak uit andere vestigingen). Ik ga snel even de bieb in en uit en heb weer een voorraadje leesvoer.

    Ik lees gemiddeld een boek per week, vaak nog meer, dus zo'n abonnement heb ik er heel snel uit. Zeker als je bedenkt dat een boek al snel 20 eurootjes kost en mijn boekenkast toch al uitpuilt.

    Ik kan trouwens online ook verlengen als ik het niet red om op tijd een boek terug te brengen. Ik was vooral om toen ik even uitrekende voor hoeveel geld er in mijn boekenkast staat en hoeveel daar normaal gesproken nog was bijgekomen als ik al die gelezen boeken, had aangeschaft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,

    Heb je al eens via Google gelezen: " Je geld of je leven?" Je kunt het gratis downloaden.

    groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons heeft de bieb ook een voordeel abonement, dan betaal je maar 7,50 per jaar en 0,10 cent per geleend boek..

    Maar ik heb zelf een hekel aan de bieb omdat inderdd de boeken weer terug moeten en omdat ik wel eens weken helemaal niet lees en dan de boeken toch terug moeten.. ik wil lezen waneer ik daar zin in heb.

    Dus heb ik een andere voordelige manier gevonden, ik zoek de boeken eerst op Bol, zodat ik weet waar het over gaat ect daarna zoek ik de boeken op MP en koop ze heel voordelig.. kijk eerst of ze in de buurt worden aangeboden zodat ik geen verzendkosten hoeft de betalen.
    Meestal koop ik een boek tussen de 1,- en 3,- als ik de boeken uit heb zet ik ze weer op MP terug en verkoop ze weer.
    Zo lees ik altijd (soms zelfs met wat winst) heel goedkoop/gratis

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij ons kost een jaarabonnement maar 26 euro. Wat een verschil zeg.

    BeantwoordenVerwijderen