woensdag 19 september 2012

Dierenarts

Schreef ik van de week nog over de jacht naar betaalbare varkensoren voor onze hond, gisteren werd maar weer eens bewezen dat een huisdier pas echt duur wordt als je er een dierenarts bij nodig hebt.

Door een aantal zaken hadden wij het idee dat ons hondje wel eens met een blaasontsteking rond kon lopen. En ja, natuurlijk ga je dan naar de dierenarts om te horen of dat ook zo is. Dus gisteren de dierenarts gebeld, waar we gelukkig een uurtje later zelfs al terecht konden. De dierenarts vroeg wel om wat urine van de hond mee te brengen. Vriendin en ik waren het niet geheel eens over de beste methode om dit op te vangen en dus liepen we even later buiten met een bakje én een soeplepel. De eerste paar keer stopte de hond verstoord zodra mijn vriendin met het bakje in de buurt kwam, maar na een paar pogingen besloot hij dat hij die idioterie beter kon negeren en gewoon zijn plasjes kon gaan doen. En toen was het zo gepiept. Omdat het wat weinig was, maar we geen risico op omstoten wilden lopen heb ik ook nog wat opgevangen met de soeplepel en dat erbij gedaan. Beide methodes bleken dus te werken.

Afijn, de dierenarts heeft hond en het plasje onderzocht en vond niet zo heel veel bijzonders. Maar omdat er toch wat rode bloedcellen in de urine zaten, wat toch het idee geeft dat er een lichte blaasontsteking of in ieder geval irritatie van de blaas is hebben we ontstekingsremmende pijnstiller meegekregen.
Dit voorlopig proberen en dan eens kijken of het werkt en zo ja of het wegblijft als we weer afbouwen.
Het kan een dag of 3 tot een week duren voor de dat effect gaan zien, dus dat is nog even afwachten.

Natuurlijk hangt er aan zo'n bezoekje altijd een prijskaartje. Nou heeft onze dierenartsenkliniek altijd wel hele schappelijke prijzen en manier van berekenen, maar de medicatie is vrij prijzig wat er voor zorgt dat de rekening voor gisteren op bijna 70 euro komt. Gelukkig maar dat ik elke maand geld spaar onder andere voor dit soort zaken, want natuurlijk krijgt mijn beestje gewoon de zorg die hij nodig heeft, óók als dat geld kost. Nu voor zowel hondje als bankrekening maar hopen dat de medicatie aanslaat en het hiermee weer opgelost is.

De dierenarts vroeg overigens of we de hond verzekerd hebben, maar dat is niet het geval. Ik heb hier toen we hem kregen wel naar gekeken, maar ik schrok van de prijzen en de alsnog slechte dekkingen en heb besloten dat ik liever zelf elke maand geld opzij zet om eventuele medische kosten te kunnen betalen.


Heb jij je huisdieren verzekerd en waarom heb je daar wel/niet voor gekozen?

4 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens, wij hebben ook geen dierenverzekering maar een aparte spaarrekening voor de dieren.

    Vind wel belachelijk wat een dierenarts soms vraagd voor een consult, laatste keer moest ik 30,- betalen voor het consult om een tubetje zalf mee te krijgen van 7,50!!
    was dat tubetje laatst op.. wilde een nieuwe bestellen, nee zeg wilde hij weer dat ik op consult kwam hahaha nou echt niet!
    We weten waarom die tube nodig is dan gaan we natuurlijk niet de praktijk sponseren!

    merk je al of het beter gaat met jullie hondje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook geen dierenverzekering maar gewoon een bedrag op de spaarrekening. Had ik bij onze vorige hond ook zo en toen die ernstig ziek bleek, had ik al die onderzoeken, scan en medicatie ook niet vergoed gekregen en was blij dat ik een reserve hiervoor opzij had gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij ook geen verzekering, hier zit ook een da die graag zichzelf sponserd.
    En als het niet nodig is betaal ik geen 33 euro voor alleen een consult.
    Volgende week word een van onze herplaatsers geholpen, weer 250,00.

    Het is een hoop geld.

    Deb

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben het eerste levensjaar van onze hond een verzekering gehad en toen heb ik het opgezegd. Ik had uitgerekend wat voor ons het voordeligst zou zijn en kwam dus op verzekeren uit.De eerste inentingen, de chip, ontworming, iets tegen vlooien en de steralisatie is toch een paar honderd euro bij elkaar.En wij betaalden bijna 20 euro p.m aan de verzekering, dus kon het voor ons uit.Hierna gaat het alleen om de jaarlijkse entingen e.d. dus betaal je meer aan verzekeren als aan de dierenarts.Nu moet ik wel vermelden, dat onze dierenarts niet duur is.Als vaste klant betalen we alleen voor het consult 19 euro.Als de hond nu onverwachts wat krijgt, ja dan moeten we zelf betalen, maar ik denk maar zo, dat heb ik dan al weer gespaard van de contributie, die ik anders kwijt zou zijn geweest.

    gr.Janny

    BeantwoordenVerwijderen