vrijdag 7 september 2012

Opzeggen

Terwijl ik de titel van dit blogje tik moet ik denken aan een brief die circuleert op internet waarmee de schrijver zijn abonnement op de Belastingdienst op zegt. Vermakelijk is die wel, onmogelijk helaas ook. Hoewel helaas, er zijn toch best wel een aantal dingen die mogelijk gemaakt worden met belastinggeld waar ik toch wel graag gebruik van wil blijven maken. Die zeggen we dus maar niet op.

Wat ik wel op kon zeggen waren twee andere abonnementen. Het eerste was een CJP abonnement. Voor wie het niet kent, met dit abonnement speciaal voor jongeren krijg je een pasje waarmee je korting krijgt op allerlei (vooral culturele) zaken. Toen ik dit een paar jaar geleden afsloot leek het me erg interessant. Ik zag regelmatig als ik een theatervoorstelling boekte dat ik met een CJP pas korting gehad zou hebben en had het gevoel dat ik zonder dus iets mis liep. De praktijk is anders gebleken. De keren dat ik korting kreeg met mijn pas vielen erg tegen, en dat gold ook voor de korting zelf. Per jaar betaal ik 15 euro voor deze pas, en dat haalde ik er niet eens uit, laat staan dat ik er extra voordeel van had. Hoogste tijd dus om hem op te zeggen en dat heb ik zojuist gedaan. Ik weet niet tot wanneer mijn pas dit jaar loopt, dus hopelijk ben ik nog op tijd en zit ik er niet nog een jaar aan vast.

De tweede opzegging is die van het magazine Reader's Digest. Een paar jaar geleden kocht ik deze met enige regelmaat in de winkel, en omdat ik geen andere abonnementen meer had lopen leek het me een goed plan om hier een abonnement op te nemen. Enige tijd lang heb ik daar ook wel van genoten en met veel plezier mijn tijdschriftjes gelezen. Helaas blijkt eigenlijk het laatste jaar dat de inhoud me steeds minder aansprak en ik liever een boek pakte om te lezen dan een van deze blaadjes, waardoor ze ongelezen en zelfs nog ongeopend in plastic bleven liggen. Zonde geld dus! Daarom zojuist hier ook maar even een mailtje voor gestuurd en ook hier geldt dat ik niet weet wanneer mijn jaarperiode afloopt, maar hopelijk ben ik ook hier nog op tijd om er niet nog een jaar aan vast te zitten. De RD kostte ca. 45 euro per jaar.

Gezamelijk dus een beparing van 60 euro op jaarbasis, omgerekend toch weer 5 euro per maand wat niet nutteloos meer uitgegeven zal worden.


Kijk jij regelmatig kritisch naar eventuele abonnementen die je hebt lopen, of gooi je makkelijk geld weg omdat dingen doorlopen die je eigenlijk niet (meer) nodig hebt?

4 opmerkingen:

  1. Zelf heb ik maar één (tijdschrift)abonnement en dat hoop ik toch echt te houden, verder zijn alle tijdschriften opgezegd omdat die toch maar half gelezen werden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb alle abonnementen opgezegd behalve de tv gids...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Al jaren geleden abonnementen opgezegd omdat ik toen al in de WAO terechtkwam voor 50%, lang voor de crisis. Regelmatig neem ik een proefabonnement van de TV gids dat is het enige wat ik echt mis. En ik kwam een gratis week Volkskrant tegen die deze week loopt. Ik heb gewoon de financieen niet meer om me te abonneren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Opzeggen zal vast alleen maar moeilijker worden, zo tijdens die crisis. Ze moeten overleven.

    BeantwoordenVerwijderen