dinsdag 25 september 2012

Klagen kan lonen

Een paar weken terug kon mijn vriendin ineens niet meer internetbankieren. Zodra ze wilde inloggen kwam de melding dat de pas geblokkeerd was, zonder enige ons bekende reden.
Daarom de bank gebeld, die zagen dat de pas geblokkeerd was, maar konden de oorzaak niet achterhalen, ook konden ze deze niet deblokkeren, daarvoor moesten we langs kantoor.

Oke, wij langs kantoor geweest, ook daar wisten ze de oorzaak niet, maar de pas werd gedeblokkeerd en wij keerden terug huiswaarts. Helaas bleek toen we de volgende dag weer wilden internet bankieren dat de pas helemáál niet gedeblokkeerd was, of misschien onmiddellijk weer geblokkeerd, want dezelfde melding verscheen gewoon weer op het scherm.

Opnieuw de bank gebeld voor opheldering, maar ook nu konden ze telefonisch niet veel voor ons betekenen en het advies was om weer naar kantoor te gaan. Tja, wat moet je anders, dus is mijn vriendin maar weer naar het kantoor gereden, wat gelukkig niet zo ver weg is. Daar zijn ze een flink poosje bezig geweest, en het zal uiteindelijk een beetje onduidelijk blijven maar een al dan niet vermeend overlijden in de familie zou de reden zijn dat de pas geblokkeerd werd. Dit werd rechtgezet en de pas werd nu daadwerkelijk gedeblokkeerd.

Probleem opgelost. Maar toen kwam van de week de rekening van vriendin haar mobiele telefoon (wij hebben geen vaste lijn), waarop 10 euro telefoonkosten naar de bank stonden, 10 cent per minuut voor het servicenummer, maar ook de normale kosten worden voor 0900 nummers niet uit de bundel betaald, waardoor de volledige kosten van 10 euro dus extra bovenop de bundel kwamen. En dat waren wel 10 euro kosten voor een probleem wat niet door ons, maar door de bank veroorzaakt was. Vriendin vond dat de bank deze dan ook maar moest betalen en heeft er een mailtje aan gewaagd.

Al snel volgde antwoord wat bijna lachwekkend was, de bank had begrepen dat wij een probleem hadden met internetbankieren en vanwege de gevoeligheid van de gegevens werden wij verzocht de bank te....juist ja... bellen. Aangezien onze vraag niet het internetbankieren betrof, maar de gemaakte kosten, nog maar eens een mailtje terug gestuurd en dit verduidelijkt. En ja hoor, nu begreep de bank het wel! En kwamen met een oplossing die onze verwachtingen zelfs te boven ging.

Het enige wat wij vroegen was ons de 10 euro telefoonkosten te vergoeden, maar de bank besloot omdat ze het vervelend vonden wat er gebeurd was niet alleen een telefoonkostenvergoeding van 15 euro te geven, maar daarnaast krijgen we ook nog een waardebon van 25 euro die, aldus de mail van de bank, bij veel winkels uit te geven is en zelfs voor een dagje uit gebruikt kan worden. Wij zijn blij verrast met deze oplossing en voor ons is maar weer gebleken dat het loont om je te laten horen wanneer je een klacht hebt en/of meent ergens recht op te hebben als er wat mis is gegaan bij een bedrijf!

Heb jij ook al eens mogen ervaren dat klagen wél de moeite waard is? Of heb je juist alleen maar negatieve ervaringen met het afhandelen van klachten door bedrijven?

5 opmerkingen:

  1. Ik heb ook al eens geklaagd bij een wellness centrum. Vond de hamam behandeling verschrikkelijk. Ongeïnteresseerd personeel die met elkaar aan het flirten waren. Wij kregen een tegoedbon voor 2 personen. Was alleen helaas te ver weg om nog eens te gaan.
    In jullie geval vind ik wel dat de bank goed heeft gehandeld door dit alleen maar op de bank af te handelen. Stel, de pas was gestolen, dan zou de dief zomaar kunnen bellen en de pas deblokkeren. Daar moet je toch niet aan denken.
    Heel erg mooi wat de bank als tegemoetkoming gedaan heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb begin dit jaar geklaagd omdat een aankleedkussen voor onze kleine man al kapot was. We gebruikten hem net 3 weken!

    Wij hebben toen heel netjes een nieuwe toegestuurd gekregen. Heel fijn!
    Ik vind de oplossing van de bank ook erg netjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb veel goede resultaten behaald. Ik klaag dankzij internet nu veel gerichter. Er zijn altijd zaken die niet zo goed gaan, mar dat is dan niet anders. De meeste klachten heb ik over Marktplaats kopers. Niks laten horen, te weinig bieden, niet ophalen.
    Bij gratis op te halen is dat slechts 1 keer gebeurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. * Ziekenfonds: verkeerde declaratie, mijn ouders mochten de door mij gedeclareerde 35 euro houden plus 60 euro aan irischeques!
    * Bos bloemen van bank wegens ontvangen bankafschrift van familie uit R'dam. Waar ik deze familie ook een brief met een kopie van hun afschrift heb gestuurd ter infomatie met de belofte dat ik hun gegevens niet ging misbruiken (heeft waarschijnlijk de bank extra geprikkeld aangezien ik hun dit ook heb medegedeeld0
    * Bos bloemen van anwb, wegens het zeggen dat ik geen klant was met gevolg dat ik 3 uur in 30 graden celcius aan de snelweg stond, waarna ik dus klacht heb ingediend (want ik was wel klant)

    Dus ja, ik klaag er heel wat op af: maar het zijn ook dingen waarvan ik denk: schandalig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ter aanvulling:

      Tav ziekenfonds: wat vooraf ging, ik had 5 keer op de juiste wijze gedeclareerd en 5 keer kreeg ik het niet betaald maar werd het aan mijn ouders overgeboekt. Heeft wel heel veel energie gekost en ik heb nu een apart adres waar ik de declaraties mag indienen (met een antwoordnummer dus scheelt weer een paar postzegels ;)

      Tav bank: bank belde ook en vertelde mij dat familie uit R'dam hun ook al had gecontacteerd en ze bedankten mij voor het wijzen op deze vergissing

      Anwb: vroeg me hoe medewerker heette. Ik kon wel de exacte tijd doorgeven en dat het een vrouw was

      Verwijderen